Nog altijd zie je de koppen van kanaalplaten afgedicht met de standaard meegeleverde plastic doppen, een pluk glaswol of een flinke bol PUR. Maar waarom?!? Waarom niet met dezelfde moeite de kanalen 100% dicht? En nog eens heel voordelig ook!
De eerste vraag is natuurlijk waarom zou je de koppen van de kanaalplaten überhaupt afdichten? Wat is het effect? En wat is het nadeel als je het niet doet?
Een eerste argument is dat als de kanalen gewoon open blijven er een luchtstroom ontstaat door de kanalen van de ene naar de andere zijde van de woning of het gebouw. Je kan je voorstellen dat als dat koude winterlucht is, dit een behoorlijk energieverlies kan betekenen. Door drukverschil als gevolg van wind kan dit een serieus probleem zijn.
Daarnaast zijn in een gebouw veel kanalen naar de binnenzijde van het gebouw open. Denk aan doorvoeren van riool die van boven naar beneden door de vloer lopen, ventilatiekanalen, sparingen, centraaldozen en meer van dit soort voorzieningen. Als de kop van de kanaalplaat open is kan de luchtstroom dus ook de woning in komen (of uit stromen, afhankelijk vanaf welke kant je kijkt). Dat betekent een nog groter energieverlies, maar ook een behoorlijke tocht in de woning. En dat is uiterst oncomfortabel!
Zorg daarom dus voor een 100% dichte kop van de kanaalplaat. Er zijn diverse materialen op de markt die hierin een oplossing bieden. De standaard meegeleverde doppen beperken de stroming enigszins maar dichten de kanalen zeker niet geheel af. Er blijft dus een behoorlijke luchtlekkage. Deze zijn ook niet bedacht voor luchtdichting. Ze zijn bedoeld om instroom van beton tegen te gaan indien de vloeren aangestort worden. Voor dit doel zijn ze prima geschikt, maar voor luchtdichting zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden.
Ook het gebruik van glaswol of PUR zorgt voor een flinke vermindering van de luchtstroming, maar zijn eveneens niet geheel dicht. En dan zijn er nog speciaal op maat gemaakte schuimrubberen passtukken die in de kanalen kunnen worden geklemd. Deze zijn, mits er geen stortgruis in het kanaal aanwezig is, wel goed dicht, maar zijn vrij prijzig.
Een heel eenvoudige en goedkope methode om de koppen 100% dicht te maken is deze dicht te plakken met onze kanaalplaattape. Leverbaar op rollen van 25m, maar ook als handige stroken precies ter breedte van 1 kanaalplaatvloer. Deze tape kan zonder primer gelijk op de beton worden gekleefd. Doordat de kop van de kanaalplaten altijd een gezaagd zijn heb je geen last van eventuele betonresten in de kanalen, je plakt er tenslotte voor langs. Ook het type kanaalplaat en de vorm/grootte van de kanalen doet niet terzake. En voor elke dikte vloer is er een geschikte tape.
Als de tape wordt aangebracht als de vloeren net gelost zijn, of zelfs als ze nog op de vrachtwagen liggen heb je ook geen last van eventuele lateien of andere elementen waardoor de koppen niet goed bereikbaar meer zijn als de vloeren eenmaal gelegd zijn.
Natuurlijk plak je de tape het liefst onder droge omstandigheden. Als je er qua planning rekening mee houdt is er eigenlijk altijd wel een moment denkbaar dat je de tape snel en droog kunt verwerken. Mocht het echter een keer zo zijn dat je echt door moet en het regent pijpestelen? Of het heeft net gesneeuwd? Dan kan je redelijk eenvoudig de ondergrond droog genoeg maken m.b.v. een brander.
Je zult zien dat de koppen (omdat ze maar weinig vocht absorberen) snel drogen en je de tape kan bevestigen. Als die eenmaal zit mag er wel een moesson overheen regenen, dan komt de tape niet weer los.
Als dit binnen jouw bedrijf de standaard oplossing wordt kunnen we je een mooie aanbieding maken. Je kan de koppen 100% dicht krijgen tegen hele scherpe prijzen! En dat met de garantie dat de tape een gebouwleven lang niet kapot gaat!
Geinteresseerd? Neem dan nu contact op!