Winkelwagen is leeg
Nog altijd zie je de koppen van kanaalplaten afgedicht met de standaard meegeleverde plastic doppen, een pluk glaswol of een flinke bol PUR. Maar waarom?!? Waarom niet met dezelfde moeite de kanalen 100% dicht? En nog eens heel voordelig ook!
Waarom afdichten
De eerste vraag is natuurlijk waarom zou je de koppen van de kanaalplaten überhaupt afdichten? Wat is het effect? En wat is het nadeel als je het niet doet?Een eerste argument is dat als de kanalen gewoon open blijven er een luchtstroom ontstaat door de kanalen van de ene naar de andere zijde van de woning of het gebouw. Je kan je voorstellen dat als dat koude winterlucht is, dit een behoorlijk energieverlies kan betekenen. Door drukverschil als gevolg van wind kan dit een serieus probleem zijn.
Daarnaast zijn in een gebouw veel kanalen naar de binnenzijde van het gebouw open. Denk aan doorvoeren van riool die van boven naar beneden door de vloer lopen, ventilatiekanalen, sparingen, centraaldozen en meer van dit soort voorzieningen. Als de kop van de kanaalplaat open is kan de luchtstroom dus ook de woning in komen (of uit stromen, afhankelijk vanaf welke kant je kijkt). Dat betekent een nog groter energieverlies, maar ook een behoorlijke tocht in de woning. En dat is uiterst oncomfortabel!
100% dichtmaken dus!
Zorg daarom dus voor een 100% dichte kop van de kanaalplaat. Er zijn diverse materialen op de markt die hierin een oplossing bieden. De standaard meegeleverde doppen beperken de stroming enigszins maar dichten de kanalen zeker niet geheel af. Er blijft dus een behoorlijke luchtlekkage. Deze zijn ook niet bedacht voor luchtdichting. Ze zijn bedoeld om instroom van beton tegen te gaan indien de vloeren aangestort worden. Voor dit doel zijn ze prima geschikt, maar voor luchtdichting zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. Ook het gebruik van glaswol of PUR zorgt voor een flinke vermindering van de luchtstroming, maar zijn eveneens niet geheel dicht. En dan zijn er nog speciaal op maat gemaakte schuimrubberen passtukken die in de kanalen kunnen worden geklemd. Deze zijn, mits er geen stortgruis in het kanaal aanwezig is, wel goed dicht, maar zijn vrij prijzig.
Koop nu!
Luchtdichtshop kanaalplaattape
Een heel eenvoudige en goedkope methode om de koppen 100% dicht te maken is deze dicht te plakken met onze kanaalplaattape. Leverbaar op rollen van 25m, maar ook als handige stroken precies ter breedte van 1 kanaalplaatvloer. Deze tape kan zonder primer gelijk op de beton worden gekleefd. Doordat de kop van de kanaalplaten altijd een gezaagd zijn heb je geen last van eventuele betonresten in de kanalen, je plakt er tenslotte voor langs. Ook het type kanaalplaat en de vorm/grootte van de kanalen doet niet terzake. En voor elke dikte vloer is er een geschikte tape.
Als de tape wordt aangebracht als de vloeren net gelost zijn, of zelfs als ze nog op de vrachtwagen liggen heb je ook geen last van eventuele lateien of andere elementen waardoor de koppen niet goed bereikbaar meer zijn als de vloeren eenmaal gelegd zijn.
Ook onder natte omstandigheden
Natuurlijk plak je de tape het liefst onder droge omstandigheden. Als je er qua planning rekening mee houdt is er eigenlijk altijd wel een moment denkbaar dat je de tape snel en droog kunt verwerken. Mocht het echter een keer zo zijn dat je echt door moet en het regent pijpestelen? Of het heeft net gesneeuwd? Dan kan je redelijk eenvoudig de ondergrond droog genoeg maken m.b.v. een brander.
Je zult zien dat de koppen (omdat ze maar weinig vocht absorberen) snel drogen en je de tape kan bevestigen. Als die eenmaal zit mag er wel een moesson overheen regenen, dan komt de tape niet weer los.
Goed en goedkoop
Als dit binnen jouw bedrijf de standaard oplossing wordt kunnen we je een mooie aanbieding maken. Je kan de koppen 100% dicht krijgen tegen hele scherpe prijzen! En dat met de garantie dat de tape een gebouwleven lang niet kapot gaat!
Geinteresseerd? Neem dan nu contact op!
Dockskin is een primer die gebruikt dient te worden voor het versterken van stoffige en/of vezelige ondergronden zoals houtvezelplaten (zachtboard), gipsvezelplaten, cementvezelplaten, pleisterwerk, stukadoorswerk, steenachtige ondergronden en beton. Ideaal als primer voor Wigluv, Rissan en eventueel Fentrim.
Nu dus naast de 4 kg emmer, ook verkrijgbaar in handige hersluitbare knijpflessen. Met deze vernieuwde fles van 1 kg is het heel eenvoudig de primer nauwkeurig aan te brengen zonder geknoei. Spuit voldoende Dockskin uit de fles en strijk het uit met een kwast of roller. Even 10 minuten aan laten drogen en je ondergrond is klaar om te plakken!
Normaal gesproken kunnen alle Fentrim banden zonder primer worden aangebracht op kalkzandsteen, SBS-blokken, beton en vrijwel alle andere steenachtige ondergronden. In geval van beton komt het een enkele keer voor dat deze 'verbrand' is, hoe vaak je ook veegt of stofzuigt, het oppervlak blijft stoffig. Dockskin biedt dan uitkomst! Even instrijken met de primer en ook hier zit Fentrim muurvast.
Sinds 1 oktober 2015 is er voor Nederland een nieuwe vertegenwoordiger van SIGA Zwitserland. Jan-Peter de Jong zal met ingang van die datum David Suedfels vervangen. David is nu actief in Duitsland als technisch adviseur grote projecten.
In Jan-Peter hebben wij een uiterst kundige en betrouwbare partner getroffen. Samen kunnen we u helpen bij het luchtdicht maken van uw bouwproject. Door zijn ruime ervaring in de Nederlandse bouwpraktijk weet hij net als Dirk Jan precies waar het om gaat. Kwalitatief perfecte producten zijn belangrijk. Maar het op de juiste wijze en op het juiste moment aanbrengen van deze producten is eigenlijk nóg belangrijker.
Neem contact met ons op en Dirk Jan of Jan-Peter komt bij u langs en vertelt u alles over luchtdicht bouwen, de producten van SIGA en het vakmanschap dat luchtdicht bouwen vraagt van u of uw medewerkers.
Neem nu contact op!
In de workshop benaderen we luchtdichtheid eigenlijk altijd van de positieve kant. We laten ziet hoe je zaken goed aansluit om een goede luchtdichte schil te krijgen. Een van de deelnemers merkte op dat het wellicht veel indrukwekkender zou zijn als je zou laten zien wat er gebeurt als je niet goed luchtdicht bouwt. Dit werd beaamd door veel van de andere deelnemers.
Ergens zijn we het met deze deelnemer eens. Vandaar dit artikel. Luchtdichtheid geeft in de eerste plaats comfort. Gebrek aan luchtdichtheid geeft bewoners het gevoel van tocht. Iedereen kent de onverklaarbare kou in de nek of de 'koude golf' in de woonkamer. Niet in beeld te brengen, maar al te herkenbaar.
Condens en schimmel
Veel beter in beeld te brengen zijn de gevolgen van een slechte luchtdichtheid. Waar in veel gevallen nog wel gedacht wordt aan een dampremmende laag, wordt deze nog maar zelden afgetaped. Om nog maar niet te spreken van het luchtdicht aansluiten van deze dampremmer op wanden, vloeren en plafonds.
Daar waar de dampremmer niet goed aangesloten is kan warme, vochtige lucht in de constructie verdwijnen en voor condens zorgen met schimmelvorming en verrotting als gevolg.
Naden aftapen met duct tape zoals te zien op deze foto is natuurlijk totaal zinloos. Door de oplosmiddelen in de lijm van ducttape laat deze vaak na 1 a 2 jaar los. Op dat moment is het dampscherm alsof er totaal niet getaped is en het enige dat je bereikt hebt is dat de schimmelvorming een jaar wordt vertraagd. Let dus goed op welke materialen je gebruikt. Een goede luchtdichte aansluiting kan je maar een keer maken. Daarna wordt het altijd lapwerk.
Verrotte constructies
Vocht zal door dampdiffussie altijd bewegen van warm (binnen) naar koud (buiten). Slechts op de momenten dat het buiten warmer is dan binnen kan damptransport ook omgekeerd plaats vinden. Als het vocht op de weg naar buiten een sterk dampremmend oppervlak tegenkomt zoals bijvoorbeeld een dakbedekking dan hoopt het zich op. Zo erg zelfs dat er binnen lijkt alsof er lekkage is ontstaan. Het rottingsproces gaat in deze relatief warme en vochtige omstandigheden zo snel, dat constructies binnen een paar jaar totaal verrot kunnen zijn.
Luchtdichte laag
Deze problemen zijn te voorkomen door een absoluut luchtdichte laag aan de warme zijde van de constructie. Als je er dan voor zorgt dat de constructie aan de buitenzijde met ongeveer een factor 10 meer dampopen is dan de binnenzijde kan vochtophoping nooit optreden. Dit vraagt een goede detaillering en de keuze voor de juiste materialen. Laat u hierin altijd heel goed adviseren door iemand met veel kennis van bouwkunde en bouwfysica. Onze adviseur kan u hier uiteraard bij helpen.
Oh ja, we zouden het bijna vergeten. Een goede luchtdichte schil bespaart ook nog eens een hoop energie! En dat is niet alleen belangrijk voor uw portemonnee maar ook voor ons milieu...
Bouw wind- en luchtdicht!
Waarom bouwen we? Het hele jaar buiten zijn in ons koude kikkerlandje is geen pretje (dat is het waar ook ter wereld eigenlijk niet). We maken dus gebouwen om ons te beschermen voor invloeden van buitenaf. We willen droog, comfortabel en gezond binnen kunnen verblijven. De gebouwschil moet zorgen dat regen, lucht, luchtvochtigheid en warmte onder controle zijn.
Om dit te bereiken voorzien we de schil van onze gebouwen van een aantal lagen. In volgorde van prioriteit:
een regenscherm
een wind- en luchtdichte laag
een waterdamp regulerende laag
een warmte regulerende laag
Vanwaar deze volgorde? Simpel! Als je de regen niet buiten kan houden hoef je je niet druk te maken over de rest. En als je de gebouwschil niet wind- en luchtdicht kan maken krijg je waterdamp nooit onder controle.
Veel bouwschades zijn gevolg van condensatie. En hoe meer en beter we gaan isoleren, hoe meer dit gevaar op de loer ligt. Lucht kan een hoop water bevatten. We moeten lucht dus uit de constructie houden. Of als we het (gedeeltelijk) toe laten in de constructie, ervoor zorgen dat het niet zo koud wordt dat het gaat condenseren. De luchtdichte laag moet aan de binnenzijde zorgen voor een gecontroleerd damptransport door de gevel, aan de buitenzijde voorkomt de winddichte laag indringing van vocht door winddruk.
Naast water kan lucht ook warmte bevatten. Dat is dus nog een reden voor een goede luchtdichte gebouwschil. Als lucht op allerlei onbedachte en ongewenste plekken het gebouw uit kan, leidt dit tot energieverlies. Maar belangrijker nog, waar warme lucht verdwijnt komt koude lucht naar binnen. Dit zorgt voor tochtverschijnselen en dat is bijzonder oncomfortabel.
Frisse lucht is essentieel voor een aangenaam binnenklimaat. En wat blijkt nou? Hoe luchtdichter we de schil maken, hoe beter we kunnen zorgen voor frisse en gezonde lucht binnen. We kunnen elke ruimte in het gebouw voorzien van de juiste hoeveelheid lucht en we kunnen de lucht ontdoen van verontreinigingen door het toepassen van goede filters. Aanvullend kan een WTW-unit er voor zorgen dat goed ventileren nauwelijks energie kost.
Luchtdicht bouwen krijgt momenteel voornamelijk aandacht vanwege energiebesparing. Voor het voorkomen van gebouwschade en wooncomfort is luchtdichtheid eigenlijk nog veel belangrijker. De focus zou m.i. dan ook voornamelijk daar moeten liggen. Dat het dan ook nog eens scheelt op je energierekening is mooi meegenomen.
Zit net het magazine "Bouwen" van Fundeon door te lezen. Een artikel van 3 bladzijden over het belang van luchtdicht bouwen en het belang van goede scholing over dit onderwerp in zowel theorie en praktijk. Hulde zou je zeggen....
Maar luchtdicht bouwen met PUR??? Als je als aannemer luchtdichtheid moet garanderen tot aan de oplevering prima. Maar voor een blijvend luchtdichte aansluiting is PUR toch echt niet het juiste product. Heeft u wel eens gevraagd naar de garantietermijn van de verschillende fabrikanten? Grote kans dat ze met een behoorlijk aantal mitsen en maren (laagdikte, voorbevochtigen, niet te dikke lagen, etc.) wel 5 jaar durven te geven. 5 jaar!!! We bouwen in de verwachting dat de meeste gebouwen ca. 50 jaar mee gaan. Zo niet langer. En een goede luchtdichte aansluiting kan je maar 1 keer maken. Herstel nadien als altijd prutsen. Hoezo gaan we dan de luchtdichtheid realiseren met PUR???
Een goede luchtdichte aansluiting ontstaat door een doordacht detail dat door de mensen op de bouw ook goed en eenvoudig te maken is. En door gebruik te maken van materialen die in elk geval gedurende de levensverwachting van het gebouw hun werk doen. Dat wil zeggen: dicht blijven en blijven hechten!.
Het zou de redactie van het magazine en ook de opleider sieren hier ruim aandacht aan te schenken. Want het aloude gezegde uit de bouw geldt ook hier: "Waar PUR en kit verschenen, was het verstand verdwenen.". Er zijn hele mooie producten op de markt waarmee we zoveel beter kunnen bouwen dan met PUR. Als we onze vakmensen niet wijzer maken dan 'volspuiten', wordt het donker aan de horizon...
Onderzoekers van de Universiteit Twente brengen momenteel de luchtdichtheid van Nederlandse woningen in kaart. Dat doen ze met meer dan honderd rapporten van blowerdoortests. Met de verzamelde informatie wil de universiteit gemeenten en bouwpartijen aanbevelingen doen op het gebied van luchtdichtheid. Op bouwwereld.nl verscheen gisteren daarover het volgende artikel: http://www.bouwwereld.nl/nieuws/universiteit-twente-maakt-luchtdichtheid-inzichtelijk/.
Projectbeschrijving
De beschrijving van het project op de projectpagina van de UT luidt als volgt:
Sinds de eerste oliecrisis in de jaren ’70 staat het energiegebruik in gebouwen op de agenda. Regelgeving probeert opdrachtgevende en opdrachtnemende partijen in de bouwsector te bewegen maatregelen te treffen om het energiegebruik terug te dringen. Er wordt tegenwoordig al een stevig isolatiepakket toegepast en ook de aanwezige installaties zijn in staat efficiënter met fossiele brandstoffen om te gaan of kunnen zelfs vernieuwbare energiebronnen gebruiken.
Ondanks dat het isolatiepakket is toegenomen en we in staat zijn gebouwen luchtdichter te construeren, hebben we nog relatief weinig inzicht in hoeveel lucht nu precies de woning binnenkomt en verlaat. Uiteraard moeten woningen worden geventileerd vanuit het oogpunt van gezondheid, maar de zogenaamde infiltratie oftewel ongecontroleerde ventilatie willen we vanuit het oogpunt van energieverliezen zoveel mogelijk beperken. De infiltratie vindt plaats waar gebouwdelen niet luchtdicht op elkaar aansluiten. Het onderzoek “Impenetrable Infiltration” (ondoorgrondelijke infiltratie) heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de luchtdichtheid van woningen door de impact van de variabelen die de infiltratiegraad bepalen vast te stellen.
Als uitgangspunt voor het onderzoek zal gebruik worden gemaakt van bestaande onderzoeksrapporten naar de luchtdicht van woningen. De luchtdichtheid van een woning wordt vastgesteld met een zogenaamde “blower-door-test”. Door een woning af te sluiten met enkel een nauwkeurig aangestuurde ventilator in een opening op de plaats van de voordeur, wordt bij een onderdruk en een overdruk van vijftig Pascal in een meting achterhaald wat de luchtdichtheid van de woning is. Het is onze intentie het protocol voor een dergelijke test zodanig aan te passen dat er een gedetailleerder en betrouwbaarder inzicht ontstaat in de luchtdichtheid van een woning.
Alle gegevens van dit project zijn na te lezen op de projectpagina van de UT: http://www.utwente.nl/ctw/luchtdichtheid
Vandaag hebben we de kozijnen in een project van een klant van ons luchtdicht afgeplakt met Fentrim 150. Misschien wel de meest eenvoudige manier om een woning tochtvrij te maken. Toen we arriveerden troffen we o.a. deze naad aan tussen het stelkozijn en de binnenmuur. Een dergelijke naad is in de huidige bouwpraktijk heel normaal en algemeen geaccepteerd. Het laat zich raden wat er gebeurt met een fikse oosten wind. Een onbehaaglijke koude hoek en gevoel van tocht zijn het resultaat.
Doodzonde natuurlijk als je een hoop geld uitgeeft aan een dik pak isolatie en in dit geval zelfs triple glas in de kozijnen. En ook helemaal niet nodig. De Fentrim tapes zijn speciaal ontwikkeld voor dit soort aansluitingen. Het enige dat u hoeft te doen is het oppervlak stofvrij maken met een borstel, Fentrim plakken en klaar. Gegarandeerd geen last meer van koude tocht onder de vensterbank vandaan. Heerlijk behaaglijk op de bank voor de TV.
Het beste wordt de Fentrim tape rondom het gehele kozijn aangebracht. Want niet alleen de aansluiting met vensterbank is een risico voor tocht. Ook langs het kozijn tussen bijvoorbeeld de spouwlat en de binnenmuur kan een vervelende koude luchtstroom ontstaan. Houdt u echter wel in de gaten dat hoe beter u dergelijke aansluitingen maakt, hoe essentiëler een goed ventilatiesysteem wordt. Schone frisse lucht is natuurlijk van levensbelang.
Zondagmorgen 19 oktober. Ik zit op m'n gemakkie de krant te lezen. Een flink artikel in zaterdag editie van De Telegraaf met een grote kop: "Windenergie Sprookje". Het gaat over de kosten van windenergie, afgezet tegen de kosten van 'vuile' energie als bruinkool en steenkool. Als we het stuk mogen geloven gaat windenergie ons de komende jaren minstens 53 miljard euro kosten.
En winst voor het milieu is er niet omdat de CO2 die wij besparen door andere landen dan wel wordt uitgestoten, vanwege de (voor de gewone burger) niet te doorgronden handel in CO2-rechten. Je zou zeggen dat als er energie schoon wordt opgewekt dat de CO2 uitstoot zou moeten verminderen. Maar blijkbaar kopen landen als Polen de door ons verminderde uitstoot voor een habbekrats op om deze zelf de lucht in te jagen. Snapt u het???
Ik ben tegen geld verkwisten. Daar worden alleen de verkeerde mensen beter van. Maar ik ben er ook tegen om maar toe te kijken hoe er eindeloos gevochten wordt over hoe het beter kan, zonder dat er daadwerkelijk iets verbetert. De postbus 51 campagne "een beter milieu begint bij jezelf" kwam weer boven borrelen. Wat kan ik zelf doen om er voor te zorgen dat we de wereld niet nog verder verzieken.
Besparen!!! Energie gewoon niet gebruiken geeft het allerhoogste rendement. Daar kan geen warmtepomp, HR-ketel, windmolen of zonnepaneel tegen op. En het kan heel makkelijk. Met bewezen technieken, bestaande materialen en kundige vakmensen. Daar komt geen hightech aan te pas...
Laten we er voor zorgen dat we bij elke verbouwing hoe groot of klein ook en bij elk nieuwbouwproject focussen op energie besparen. Goed isoleren, in combinatie met luchtdichte aansluitingen en een goed ventilatiesysteem kunnen een besparing van wel 90% opleveren. En het grootste voordeel? Het levert ook nog eens een ontzettend comfortabel binnenklimaat op.